Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
ChuuMuqhlis

Tuesday, July 31, 2012

Tiupan Ramadhan

Beberapa hari lepas aku baca satu post tulisan Cik Syida berkenaan kenakalan beliau ketika di bulan ramadhan. Lalu aku terpanggil untuk turut bercerita. Ada samanya namun dari sudut yang berbeza. Kisah satu malam di bulan ramadhan kira-kira 15 tahun yang lalu.

Ceritanya begini..

Aku membesar di sebuah kampung. Biasanya menjelang hari raya--lebih kurang tinggal lagi seminggu sebelum raya macam tu, orang kampung akan pasang pelita di sepanjang jalan lebih2 lagi di halaman rumah masing-masing. Termasuklah kat rumah aku. Bezanya pada zaman dahulu abang rajin buat pelita yang diperbuat dari buluh. Berbanding sekarang yang lebih prefer pelita biasa yang dibeli di kedai-kedai. Lebih mudah agaknya.

Satu malam, ketika orang lain sibuk meningkatkan amalan dengan melakukan solat tarawih, aku dan abang sibuk dengan aktiviti sendiri. Aku membonceng basikal dengan abang. Seronok jalan-jalan naik basikal malam2 dengan lampu pelita terhias indah di sepanjang jalan--sejuk dan nyaman. Serius best. 


Nak cerita nakalnya aku ni, abang kayuh basikal rapat-rapat dengan bahu jalan. Dalam erti kata lain rapat-rapat dengan pelita. Aku kat belakang tukang tiup. Fuhh...fuhh... satu persatu pelita terpadam.


Yang pasti ada la dalam 5,6,7 pelita aku tiup dengan jayanya. Tak berani nak tiup banyak-banyak. kang tak pasal-pasal kena tibai dengan orang kampung. Nasib tak baik dapat maki lagi :))




Begitulah flashback saya.
Baca lagi memori ramadhan-- Umpatan Ramadhan

43 comments:

  1. hahaha pengalaman budak2 yg awesome...

    ReplyDelete
  2. HAHAHAHA.
    Nakalnya dia yea..Comel je karton tu.Kreatif betul ;')
    Awak, kita tak buat sendiri lah cupcakes tu, kita tempah..Huhu Y___Y

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kartn x comel pon., yg tulis lg comel Y__Y
      *muntah

      Delete
  3. hep..nakal ye ko chuu..rotan nak?..

    ReplyDelete
  4. confirm bulu hidung terbakar atau penuh jelaga ni...

    ReplyDelete
  5. haip! nakalnya dia... nasib baik tak terbakar mulut masa muncung tiup api pelita tu... hihik

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish jgn la deno., klu tbakor x raye la kite :p

      Delete
  6. hahakhak si chuu nakal tp cam comel je gaya ko buat gitu..

    skrng masih ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngaaa aku penah buat mcm tu sekali je taw jgn salah paham Y__Y

      Delete
  7. Hamboi Chuu. Yg kaler biru tu air liur kau ke? Panjangnyeee! Haha. Aku sokong komen deno. Nape bibir kau tak terbakar je tyme tu? Untung2 pastu jadik bibir angelina jolie sape tau? :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi liyaa aku dah agk dah mse melukis tadi., ni nti msti ade yg cakap biru2 tu air liur aku x sngka kau pulak yg akan berkata begitu hahaha.,

      ades xmo la smpai terbako, angelina jolie yg nk bibir mcm aku taw kahkah!

      Delete
  8. mujo la baju tak terbakau sekali, haha

    ReplyDelete
  9. tak semput plak kan dok meniup pelita tu . hehhe

    ReplyDelete
  10. nakalnya chuu.....
    xleh bayangkan kalau tgh2 tiup, tuan umah tu keluar..habislaa...

    ReplyDelete
  11. Hahaha..Cis, itu je nakal ko?
    Buat pertama kalinya ko taip nama aku dgn betul..Terima kasih...

    ReplyDelete
  12. hahahah..leh tahan gak la nakal.

    p/s : graphic designer tak tau la.try usha kat jobstreet atau web honda.heheh

    ReplyDelete
  13. begitu nakal. hehe. sian lah orng yg duk pasang pelita tu. haha~

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha twu xpe., tu la klu pikir alek cm bsalah je hahha

      Delete
  14. nakalnya chuu...haha. mula ingat chuu tiup semua. tapi setakat beberapa je..ok la kurang nakal. :D

    ReplyDelete
  15. mesti rndu ngan zaman ni kan ? zaman budak-II memang best , takde masalah ap pun , :')

    ReplyDelete
  16. hihihi sgt nakal eaaaaaaa!

    nsb xtiup smua kalo tak msti jd hot topic esok hari..haha

    ReplyDelete
  17. kalau ko tiup sume pelita tu kan jadi gelap gulita jalan. tak takur kew..?? cecube buat time sekrg ni. ko kayuh beskal sambil tiup pelita. =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha x mau aku, da beso2 cmni aku prefer dok umah je lol

      Delete

Melalak itu indah.

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan Editted by Chuu Muqhlis. All Right Reserved.