Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
ChuuMuqhlis

Saturday, July 14, 2012

Tips Menulis Tajuk Artikel/Entry Blog




Gua takde mud sebenarnya, stress sikit..tak reti nak buat keputusan. Tapi gua tak nak lah cerita kat sini kan..sebab gua tahu orang lain ada masalah jauh lagi besar dari gua. Jadi gua diam.

Oke berbalik pada tajuk yang gua aku dah set dalam otak awal2 lagi, agak2 dalam minggu lepas lagi aku dah bayang-bayang nak tulis pasal benda ni. Ni baru terlaksana. Mungkin kali ni bukan nak bagi tips sepenuhnya tapi sekadar untuk berkongsi sebab aku sendiri punya kelemahan dalam menulis tajuk bagi sesuatu entry yang aku pos.

Lain orang lain caranya, ada penulis yang selesa meletakkan tajuk yang straight forward, ada yang selesa menggunakan satu perkataan untuk menggambarkan keseluruhan isi artikel dan ada jugak yang langsung tak berkaitan dengan artikel macam yang aku pernah buat. SINI. Cara ni aku boleh trace siapa yang baca tajuk terus komen kehkeh., tapi kadang-kadang je boleh buat macam ni..kalau selalu macam nak nak kena kapak :-w 

Korang pulak macam mana? bak mai kongsi sikit :D

#update: mungkin aku patot tuka word 'kongsi' tips kepada 'berbincang' tips menulis tajuk artikel :))


34 comments:

  1. Replies
    1. mmg xde pon., aku mintak pendapat korang la (d) kongsi2 tips same2 blogger,,

      Delete
    2. Pendapat aku, tajuk biar ada perkataan yang seronok utk dibaca..yang bila org nampak, org akan tanya, "entry ni sebenarnya pasal apa?"

      p/s: sebenarnya tajuk aku byk yg merapu..kahkah

      Delete
    3. Sokong pendapat H. Aku rasa kena macam tu kut. Tp aku tak pernah pikir sgt tajuk aku interesting ke tak. Sbb kalau aku pikir lebih2 sgt, entry aku tak terpost jadiknya. Haha!

      Delete
    4. mungkin tajuk berbentuk soalan pun boleh? aku nak buat semua tajuk ada tanda soallah hahaha! dan aku selalunya akan taip entry dulu baru tulis tajuk hiks..

      Delete
  2. ko buat gak entri ni chuu..ekeke..tapi aku tak nampak pon tipsnye...hahahahaha..

    masalah nak bagi tajuk entry,masalah paling besar dalam blogging ni bagi aku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la., ni semua sebab kau la hahaha., aritu ckp x reti., aku nak bg tips pon aku sendri x reti., mohon ade perkongsian disini dr blogger lain kehkehkeh

      Delete
  3. ko takut kucin lagi ke..hahahhaa

    ReplyDelete
  4. hoho tips xdak la pulak..patutnya ko kne letak tanda soal '?' kt last ayat ko tu bru betul. sigh.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. err betol gak., mungkin aku ptot letak '?' kat ujung tajuk tu.. tgk aku pon fail buat tajuk =))

      -chuu

      Delete
  5. ape nie !! 3rd !!

    takde tips pon oii. aku paling failed bab tajuk nie .. hadoii ... maybe H ade penyelesaian .. dia kan bunga-2

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaa payeh., lambat sikit je hikhik..
      err aku rase stail h tjuk dy, dy je paham haha sebab kdg2 dy suke mnggunakan sesuatu untuk mnggambarkan sesuatu yg lain., err., paham x?

      eh! betol ke h ? :))

      -chuu

      Delete
    2. Errr..tajuk aku biasanya ikut apa yang aku fikir dan apa yang aku suka..means tak semestinya menjurus kepada keseluruhan cerita..

      Kadang2 tajuk aku ada makna yang orang tertentu jer akan faham dan rasa..:D

      Delete
    3. iye itu yang aku ckp--orang tertentu je faham, dan org tertentu tu adalah kau haha..makna tersirat yang sarat mungkin :D

      Delete
  6. rasanya ramai bermasalah dengan tajuk. hoho...nakalkan tajuk buat kita jadi cenggini...susah2 nak fikir.


    aku pernah jumpa ada sorang blogger ni tajuk entry guna tajuk lagu...isi ikot la nak tulis apa pun. janji tulis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. um aku rasa cara tu bagus gak untuk buat seo kahkahkah., orang nak cari lagu last2 lain pulak kandungan isinya :P

      Delete
  7. Walaupun dah ramai yg ckp & kau pun dah update, aku tetap nak tanya, mana tipsnya? Kahkah!

    Err aku rasa sampai ke sudah org komen takde kasi pendpt Chuu. Melainkan sume komplen sbb kegagalan tajuk entry dlm entry ini sendiri. Aku simpati :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku turut simpati., dan aku sedar akan haltersebut.. *nanes bawah bantal* :P

      Delete
    2. Chuu sila jangan cengeng...grrrrr

      Delete
    3. chuu tipu pembaca dengan tajuk..:|

      -bundle-

      Delete
  8. aku pun dah tak reti nak komen apa dah...

    ReplyDelete
  9. tajuk saya pulak kadang2 lebih sensasi daripada entri.. buat orang nak tampar je saya kan?hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun cuba nak letak tajuk yg buat orang nak baca dari awal sampai abis entry tp mungkin x berkesan lol

      Delete
  10. onie entah,ikut dan onie...hahaha.....kadang entri lari tajuk,kahkahkahkah :P

    ReplyDelete
  11. errr.. pyh nau nk kasik tajuk kekadang. kekadang tuh tajuk entry bajet2 nk glemer jep. kihkih

    ReplyDelete
  12. chuu, buat tajuk gempak baru org nak dtg baca...
    tp kalau tajuk x kena ngn isi mmg nak kena kapak pun...hehe...

    ReplyDelete
  13. saya terlalu lambat ke post ini. saya sukakan elemen bijaksana yang digunakan. harhar lalu mengabaikan motif sebenar entri ini.

    ReplyDelete

Melalak itu indah.

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan Editted by Chuu Muqhlis. All Right Reserved.