Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
ChuuMuqhlis

Friday, June 15, 2012

Tua


Petang tu nenek seperti petang-petang sebelumnya, duduk di atas kerusi roda di beranda rumah melontar pandangan jauh keluar. Nenek dah uzur. Tapi kali ni aku nampak mungkin lain. Petang yang ceria. Entah ape yang nenek sedang gelakkan.. aku sendiri tak ambil pusing. Nenek berbual-bual dengan pembantu indonesia (bibik) yang menjaga nenek. Sesekali emak pun mencelah sama, join borak sekaki.  Aku memang tak berapa rapat dengan nenek.

Sampai satu ketika nenek gelak sampai tersyuu-syuu kt situ. Biasalah, dah tua kan. 

Maghrib hampir menjelang. Masa tengah mop lantai tu, aku tengok nenek menatap sayu. Mungkin rasa bersalah, atau malu--aku sendiri tak pasti. Yang pasti aku rasa sayu tengok nenek menangis. Satu tahap bila mana kita sudah tua dan tak boleh nak buat apa-apa selain mengharap bantuan dari orang lain, bila mana mata semakin kabur, badan lemah tak berdaya, sakit di sini sana, telinga pun makin kurang jelas. Mungkin kita akan rasa.

Arwah nenek pon dah takde dan aku tak akan lupa peristiwa ni.

25 comments:

  1. T_____T sedih ar chuu... aku sempat rase kasih sayang nenek sampai umo 11 tahun jer..
    atok lagi la.. xpernah rase..
    tumpang kaseh sayang nek mentua jela.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk tumpang kasih syg aku pon boleh mell kehkehkeh :P

      Delete
    2. aku tak penah pon jumpa atok nenek aku..adehh..cian ayah aku..kecik2 lagi dia dah yatim piatu..

      Delete
  2. deno ada sorang nenek... nenek belah ayah dah meninggal...

    ReplyDelete
  3. bukan mungkin,pasti mengalami...hmmm,rindu nenek :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol tu., mungkin aku kene tuka mybe tu kpd pasti

      Delete
    2. mungkin jika kita tak pasti ajal kita bila :D

      Delete
  4. Hati aku tisu bila baca entri mcm ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sory sida.... :(
      admin x provide tisu Y__Y

      Delete
  5. aku rasa homesick bila baca entry nih........:|

    ReplyDelete
  6. al-fatihah... yang muda pasti akan tua.. satu hari nanti kalau kita panjang usia pasti dapat rasa apa yang nenek pernah lalui..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lumrah kehidupan ., tu la namenye hidup kan,

      Delete
  7. al-fatihah ..

    rndu nenek aku yg jauh d jb tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekali sekala pgi la melawat., msti nenek hepi :)

      Delete
  8. al-fatihah...
    aku jadi rindu arwah nenek aku...aku sangat rapat dengan arwah.. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang dah pergi tetap pergi, merindui org yg telah tiada,.

      Delete
  9. sob sob sob....nana rindu ngan arwah nenek nana T_T

    ReplyDelete
  10. sad :(

    teringat arwah nenek aku :'(

    ReplyDelete
  11. aku tak pernah rasa ada nenek..
    al-fatihah utk nenek ko tau chuu.

    #nenek dlm pix tu comel la ada reben.

    ReplyDelete
  12. aku rs ruang ofis aku ttibe cam berhabuk #tringat nenek wuwu

    ReplyDelete

Melalak itu indah.

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan Editted by Chuu Muqhlis. All Right Reserved.