Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
ChuuMuqhlis

Saturday, July 14, 2012

Tips Menulis Tajuk Artikel/Entry Blog




Gua takde mud sebenarnya, stress sikit..tak reti nak buat keputusan. Tapi gua tak nak lah cerita kat sini kan..sebab gua tahu orang lain ada masalah jauh lagi besar dari gua. Jadi gua diam.

Oke berbalik pada tajuk yang gua aku dah set dalam otak awal2 lagi, agak2 dalam minggu lepas lagi aku dah bayang-bayang nak tulis pasal benda ni. Ni baru terlaksana. Mungkin kali ni bukan nak bagi tips sepenuhnya tapi sekadar untuk berkongsi sebab aku sendiri punya kelemahan dalam menulis tajuk bagi sesuatu entry yang aku pos.

Lain orang lain caranya, ada penulis yang selesa meletakkan tajuk yang straight forward, ada yang selesa menggunakan satu perkataan untuk menggambarkan keseluruhan isi artikel dan ada jugak yang langsung tak berkaitan dengan artikel macam yang aku pernah buat. SINI. Cara ni aku boleh trace siapa yang baca tajuk terus komen kehkeh., tapi kadang-kadang je boleh buat macam ni..kalau selalu macam nak nak kena kapak :-w 

Korang pulak macam mana? bak mai kongsi sikit :D

#update: mungkin aku patot tuka word 'kongsi' tips kepada 'berbincang' tips menulis tajuk artikel :))


Wednesday, July 11, 2012

Tips Tidur Lena



Chuu jarang ada masalah tidur, tapi tipu pulak kalau cakap tak pernah. Selalunya kalau dalam keadaan stress atau risau kita memang susah nak tidur. Tambah pulak jika sedang hadapi masalah. Dan SELALUNYA tidur yang panjang belum tentu kita mendapat tidur yang berkualiti. 

Tips tidur lena ni diambil semasa kuliah psikologi-tak-normal tempoh hari dan saja nak kongsi dengan korang hehe. Ok lets go.

1. Improve Sleep Hygine
Bilik tidur yang selesa menjadi perkara paling asas. Bayangkan bilik tidur yang tunggang langgang serupa stor, tikus berkeliaran pun rilex je serupa member-member siap boleh bertegur sapa. Plus, bau haprak lagi. Komfem aktiviti tidur akan jadi tak selesa. Hanya insan-insan terpilih saje mampu bertahan dalam keadaan begini tak pun pitam terus! Yang ni komfem lena wakaka.

2. Masa Tidur Yang Tetap
Masa study dulu, masa tidur yang tetap memang takde. Dan perkara ni mungkin normal. Orang kata tak remaja la tidur awal kan? Ini salah. Walau sesibuk mana pun urusan yang kita hadapi, belajarlah tidur pada masa yang tetap. Lama-kelamaan anda akan terbiasa.

3. Relax
Cuba relaxkan diri sebelum masuk tidur seperti mendengar lagu2 yang tenang/bunyi alam seperti burung/air. Atau bagi yang beragama Islam digalakkan mendengar bacaan ayat suci Al-Quran. Pahala pun dapat, insyaallah. Sebab tu tak digalakkan untuk meletakkan televisyen di dalam ruang bilik tidur. Ni time2 nak tidur lagi mau tengok wreslinglah bagai pastu dah la mimpi yang bukan2 pakej terajang bini sebab mengigau. Tak ke parah :))

4. Kurangkan Stress
Macam mula2 chuu cakap tadi, stress/tekanan biasanya akan mengganggu kualiti tidur kita. Jadi carilah penyelesaian untuk settlekan masalah yang membuatkan anda tertekan tu. Tenang kan diri dan berfikiran positif--semua masalah ada penyelesaiannya, OK?

5. Elakkan bahan rangsangan yang mengurangkan kualiti tidur
Bahan nrangsangan ni boleh lah nak bagi contoh macam caffein atau nicotine. Sah2 kalau minum kopi/nescafe bikin mata segar bugar jadi sebaiknya dielakkan. Bukan saya kata, lecturer saya yang kata.




Walaupun nampak simple tapi jangan sesekali abaikan waktu tidur korang ok?


Tuesday, July 10, 2012

Trippin'





I do not own the audio in this video.
This is a video on my Langkawi trip. 
Do enjoy the video. huehue :D

Thursday, July 5, 2012

Funfair Versus Sunway Lagoon


Untunglah, kecik-kecik tak dapat singgah Sunway Lagoon dah besor panjang berjimba bagai tiada lagi hari esok. Punyalah semangat join contest Nuffnang nak dapatkan tiket  London Summer Musical di Sunway Lagoon tapi gagal--takde rezeki agaknya. Tapi takpelah sebab hati yang lara dah terpujuk kiranya. 
Wink wink ;)

Bertuahnya badan, encik boipreng dah la romantik, baik hati pulak belanja masuk Sunway Lagoon plus jalan-jalan. Lain kali kalau datang Sunway sila datang awal-awal pagi ye kawan-kawan supaya boleh main lebih banyak permainan. Satu hari tak akan puas explore satu Sunway Lagoon tahu!


Sekali bayar untuk dewasa around RM60 with mykad. Kalau tak, dia jadi mahal sikit. Kalau nak diikutkan, even if main kat funfair malam minggu tu mungkin akan jadi sama je harga dia. Sebab tiap kali nak main satu game mesti kene bayar token jugak. Macam Tomahawk tu sekali main dah kena letak 4 token yang nilainya RM2 setiap satu. So bila total up lebih kurang je, lagi pun pilihan permainan yang ada pun lebih ohsem. Err, cakap pasal funfair, selama aku tiga tahun kat Penang, funfair dekat hadapan Queensbay tu bukak time bulan ramadhan je, belah malam. Macam tak bagi orang pegi tarawikh pulak :-?


Oh ya, bagi pencinta bungaan macam aku..boleh la berkunjung ke Floria Putrajaya. Event sampai 8 Julai kalau tak silap. Hari tu pergi time malam ditemani kilauan lampu lampu neon yang berwarna warni. Ada slr, aku tinggal-tinggalkan. Oh, menyesal. BTW, aku rasa kalau datang time siang mungkin lagi cantik tapi panas la sikit kan. Biasalah, sini  Malaysia, bukan Korea huehue~


Wednesday, July 4, 2012

Mumble

Aku tak tahu ke mana perginya mood untuk kembali berblog. Alhamdulillah aku dah selesai last paper tempoh hari. Orang bilang perkara macam ni memang selalu terjadi-mood turun naik serupa saham yang tak pernah stabil. Kelmarin aku baru nak tercari-cari mood blogging tapi terganggu sikit dek kerana berkemas pulang ke Selangor. So santai-santai je. OK?

Semalam aku sampai dari Penang. Tiga kereta jemput aku kat Penang, how sweet..#NanesTerharu. Barang aku pulak bertimbun-timbun, dengan motor sekali angkut naik van dan sekarang aku rasa bilik aku serupa stor yang makin aku kemas makin bersepah pulak jadinya. Artworks aku paling aku tak tahu nak campak mane grr!

Oh ya, esok aku akan ke Langkawi. Bercuti bersama keluarga besar--rombongan Cek Kiah mungkin. Rindunya aku pada Putih. Oh~

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan Editted by Chuu Muqhlis. All Right Reserved.